Щороку на 40% може зростати ціна на електроенергію — необґрунтовано і безконтрольно, — експерт

2 года тому Mariya Щороку на 40% може зростати ціна на електроенергію — необґрунтовано і безконтрольно, — експерт

Чого чекати від опалювального сезону 2016-2017, чи буде підвищення тарифів і яке, та й узагалі – як у нас там справи з енергетичною безпекою, чи вистачає Україні власних ресурсів…

На ці та інші запитання нам відповіла гість редакції КНК Медіа — енергетичний експерт Марія Яковлєва.

— Пані Маріє, напередодні опалювального сезону всіх турбує питання  щодо тарифів на газ, електроенергію, опалення. Їх і надалі підніматимуть?

— На жаль, нині в нас відбулися усі можливі і неможливі підвищення тарифів, і більша їх частина — необґрунтовані. Думаю, люди не зможуть витримати таке навантаження, воно безпідставне, більше того – воно є антинародним. Залишилося мало часу до початку опалювального сезону, треба терміново займатися цим питанням (хоча це слід було робити і влітку, і весною, і торік, коли відбулося перше необґрунтоване підвищення ціни на газ). Треба уважно відстежити, яке саме навантаження ляже на кожну родину в нашій країні. І подивитися, чи спроможне населення сплатити таку ціну. Ми побачимо, що практично 60% населення неспроможне сплатити такі надмірно підвищенні необґрунтовані тарифи. Треба їх переглядати.

— Чому такі тарифи?

– Ми всі з вами платимо за монополію. Тобто влада, яка оголосила ще рік тому, що вона хоче проводити курс демонополізації, реально його не розпочала. Тому сьогодні маємо платити таку надмірну ціну за існування монополії, за їх бажання отримувати, як можна більше.

Ми бачимо це на прикладі Нафтогазу, який вже третій рік поспіль після Майдану обіцяє бути прибутковим. Але прибутковим він може бути винятково тоді, коли виймає гроші з нашої кишені. Коли він призначає ціну, яка немає ніякого стосунку ані до ринку, ані до здорового глузду.

— Нещодавно був прийнятий пакет енергетичних законів, серед яких — закон про національного регулятора. Чи допоможе цей документ створити немонополізований ринок в Україні?

— Національний регулятор і вся Україна нарешті отримала перший раз в своїй історії закон про нацрегулятора, який дасть законні підстави для існування комісії національного регулятора. На цьому гарні новини закінчуються. Стосовно демонополізації  — нацрегулятор на це не впливає. Він регулює те, що йому надали на законодавчому рівні КМУ і ВРУ. Тому, якщо існує монополія на законодавчому рівні, то регулятор буде із задоволенням регулювати монополію, це дуже зручно. Найкращий вид регулювання – регулювання одного учасника, найбільшого монополіста. Всі решта – вони не дуже бажані. Тому говорити, що відбудуться зміни для незалежних суб’єктів господарювання або споживачів, на жаль, не можна.

— В пакеті енергетичних законів був закон про електроенергію…

— Можемо сказати, що це дозволене на законодавчому рівні існування вертикально інтегрованих компаній, що означає існування монополії. Реальної боротьби не відбувається. І так само не відбувається реальних змін. Споживачі, як мали проблеми з монополістами, так і мають. ВРУ не змінила ніякі закони. Антимонопольне законодавство не змінено, концепції розвитку ринків ані газу, ані електроенергії не народжено. Якщо два закони, які вважаються найпередовішими, вже дозволяють і закріпляють на законодавчому рівні існування монополії – для споживача це, на жаль, погана новина. Змін не буде, ви залишаєтеся один на один із монополією у такій нерівній боротьбі.

Стосовно електроенергії – закон не надав можливості створити ринок, не надав ринкових механізмів, але надав постачальникам право раз в квартал переглядати ціни, він може піднімати їх до 10 відсотків. За існування монополії, це — неправильно. Монополісти завжди будуть піднімати ціну і їх це буде влаштовувати. Практично на 40 % кожного року ціна може зростати безпідставно, необґрунтовано і безконтрольно.

— Люди намагаються рахувати і слідкувати за тим, скільки вони втрачають. Щодо встановлення лічильників на газ: чи повинні вони бути прибудинкові чи індивідуальні? Скільки за це треба платити (якщо взагалі треба) і чи є категорії людей, звільнені від сплати?

— Для того, щоб хоча б на два кроки наблизитися до ринку, перший важливий чинник – це знати своє реальне споживання. За рахунок встановлення лічильників і вузлів обліку. На різних енергоносіях є різні правила і можливості. Наприклад, при опалюванні є сенс встановлювати прибудинковий лічильник, тому що є можливість пізніше встановити кожному на батареї розподілювачі, котрі так само будуть показувати температуру енергоносія і кількість тепла, яке ви отримаєте через даний захід теплоагрегату радіатора. Для електроенергії кожен має свій індивідуальний лічильник і бажано, щоб він був багатозонним. З газовими лічильниками на сьогодні проблема, тому що в нас з 13 мільйонів абонентів 5 мільйонів споживачів не мають лічильників. Існуючий механізм дозволить встановити лічильник кожному індивідуально аж за 23 роки. Це великий термін і не відповідає ніяким вимогам. Для того, щоб змінити ситуацію, владі потрібно було б відокремити державну програму, скасувати існуючий механізм, і встановити лічильники самостійно через окрему державну програму, враховуючи те, яка категорії споживачів її встановлює. Є категорія споживачів, які б могли сплатити реальну ціну за лічильник і за встановлення, є категорія, які б могли компенсувати частину коштів, а є категорії, яким би мала допомогти держава. Існуючий механізм що нам дає сьогодні? Монополію облгазів , яку встановили, наприклад, у Києві. Якщо ви захотіли газовий лічильник в себе вдома, то це буде вам коштувати щонайменше 4,5 тисяч гривень, хоча сам лічильник коштує десь близько тисячі гривень, а його проектування і встановлення – ще тисячу гривень. Тобто лічильник міг би вам коштувати 2 тисячі гривень, а не 4,5 тис. Ми переплачуємо практично в два рази через існування такого монополіста як облгаз. В інвестиційних складових в тарифі на розподіл закладена кількість лічильників. Саме це і надає можливість певним громадянам встановити лічильник безкоштовно. Але існуючий механізм — непрозорий і ніхто не може проконтролювати, а скільки саме повинен був би облгаз встановити безкоштовних лічильників. Хоча при грамотному підході, проблема енергоносіїв могла би переродитися у досить великі надходження до державного бюджету.

— Якщо ми можемо встановити лічильники й контролювати кількість газу, який подається, то чи можемо ми якось контролювати його якість?

— Багато нарікань від наших споживачів саме на якість газу. Очільники наших енергетичних компаній вимагають сплачувати європейську ціну, однак для цього необхідно гарантувати, перш за все, європейську якість. Її перевірити можна.

Якщо ви проживаєте в багатоповерхівці, раджу робити перевірку разом з сусідами (бо на сьогодні це недешеве задоволення). В Україні є єдина незалежна лабораторія Держметстандарту, яка перевіряє саме якість газу. Аналіз буде коштувати близько 10,5 тисяч гривень. Самотужки окремому споживачу таку суму заплатити важко.

Якщо ви проживаєте в приватному будинку і маєте таку саму проблему (кажуть, що газ сирий, тухне весь час) – так само раджу дізнатися, хто з ваших сусідів «сидить» з вами на одній газовій гілці. Для того, щоб викликаючи незалежну лабораторію, так само можна було ці витрат розділити з сусідом.

На підставі аналізу лабораторії, ви зможете звернутися до оператора газорозподільчої мережі, скоріш за все —  в облгаз. У нас мало будинків, які приєднані до так званої прямої труби. Переважна більшість побутових споживачів підключені до оператора газорозподільчої мережі облгазів. Туди ви можете звернутися для перерахунку вартості газу. Якщо оператор не буде погоджуватися, треба іти до суду і вже на підставі рішення суду робити перерахунок.

На сьогодні вже запропонований перехід на енергетичні одиниці. Але хочеться запитати, де звіт операторів газорозподільчих мереж про те, що вони встановили поточні хроматографи, які в змозі зробити аналіз якості газу для перерахунку в енергетичній одиниці?

Газ обліковується за кількістю прописаних людей, але може бути також різна активність споживання газу. Тому має бути обов’язково індивідуальний облік споживання газу. У нас є тільки один вид енергоносія, який дозволяє встановлювати прибудинкові лічильник – це опалення. Це дає змогу суттєво скорочувати енерговитрати.

Країні вже треба для себе визначитися: або ми створюємо вільний ринок, або встановлюємо державне регулювання тарифів. Ми не маємо можливості залишатися десь посередині.

 

hknk.media